Wat is zoekmachine adverteren? +10 tips om te starten

Zoekmachine adverteren, ook wel bekend als Search Engine Advertising (SEA), is een van de meest bekende en gebruikte online marketing activiteiten om de online zichtbaarheid van je bedrijf of website te verhogen. De term zoekmachine adverteren verklapt eigenlijk al wat het inhoudt, je plaatst advertenties in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Voor deze zoekmachines zet je advertenties op via Google Ads en Microsoft Ads. Als je meer verkeer naar je website wilt generen, dan is zoekmachine adverteren een van de snelste manieren om dit voor elkaar te krijgen. In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over zoekmachine adverteren. Over wat het is, hoe het werkt en wat je moet doen om met zoekmachine adverteren te starten.

Wat is zoekmachine adverteren?

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)

Met zoekmachine adverteren plaatsen we advertenties in zoekmachines. Dit kan jezelf doen, maar het gebeurt meestal door een online marketeer die hierin gespecialiseerd is. Dit noemen we een SEA-specialist. De mogelijkheden zijn namelijk enorm en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Kennis en expertise van zoekmachine adverteren is dus noodzakelijk om niet onnodig veel geld uit te geven. Een SEA-specialist houdt zich bezig met het opzetten, monitoren en bijsturen van advertentie campagnes.

De advertenties die we in zoekmachines plaatsen, komen boven de organische zoekresultaten te staan. Dit kan op meerdere manieren. Later in dit artikel behandelen we alle beschikbare manieren van adverteren.

Wat is het doel van zoekmachine adverteren?

Een van de beste manieren om je website bij je doelgroep onder de aandacht te brengen, is door een hoge positie in zoekmachines te veroveren. Dit kan organisch met zoekmachine optimalisatie (SEO), dit kost echter veel tijd en geduld. Met zoekmachine adverteren zorg je ervoor dat je bovenaan in de zoekmachines komt te staan. Hiervoor betaal je uiteraard, maar als je het goed doet verdien je deze investering dubbel en dwars terug.

Het doel van zoekmachine adverteren is om de juiste persoon te bereiken op het juiste moment. Je potentiële klant heeft zodra hij of zij een zoekopdracht start, vaak al een duidelijke koopintentie. Jij wilt er met jouw advertentie uitspringen en ervoor zorgen dat hij of zij op jouw website terecht komt en jouw dienst of product koopt. Zelf doe je waarschijnlijk niet anders en maak je ongetwijfeld veelvuldig gebruik van advertenties in zoekmachines. Je bent ergens naar opzoek en je typt een zoekopdracht in op Google. Binnen no-time ontvang je pagina’s vol zoekresultaten. Dit zijn de organische resultaten. Hierboven vind je eerst een aantal, meestal drie, betaalde advertenties. Als je met jouw bedrijf dus adverteert in Google, ben je prominent zichtbaar omdat je meteen bovenaan staat! Daarnaast is het goed om te weten dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste vijf zoekresultaten. Daarbij wordt het door de almaar groeiende concurrentie steeds moeilijker om organisch hoog te ranken. Als je dus echt wilt opvallen tussen de zoekresultaten, dan is het een must om te adverteren.  

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren?

Adverteren in zoekmachines bied je als bedrijf vele voordelen. We zetten alle voordelen voor je op een rij:

  • Direct resultaat: organisch hoog ranken in zoekmachines kost veel tijd. Start je net met je bedrijf of online marketing? Met zoekmachine adverteren sta je meteen bovenaan in Google of Bing waardoor je veel relevante websitebezoekers binnenhaalt die kunnen zorgen voor de gewenste conversies.
  • Duidelijke koopintentie: mensen die ergens naar zoeken in Google, hebben vaak al een duidelijke koopintentie. Dit is anders bij bijvoorbeeld social media adverteren waarbij je met advertenties inspeelt op een latente behoefte. Door goede campagnes op te zetten en te adverteren op de juiste zoekwoorden is het mogelijk om via advertenties veel conversies te scoren.
  • Grotere kans op conversie: bewezen is dat de kans op een conversie groter is wanneer iemand via een advertentie op je website terecht komt dan wanneer iemand via de organische (onbetaalde) zoekresultaten binnenkomt op je website.
  • Doelgroep specifiek targetten: Google Ads is een erg geavanceerde tool waarbij de mogelijkheden om je doelgroep specifiek te targetten eindeloos zijn. Door goed te kijken wie je doelgroep is, wat hun interesses zijn en hierop de advertenties af te stemmen, zorg je ervoor dat advertenties weergegeven worden aan de juiste mensen. Hierdoor zet je je advertentiebudget zo optimaal mogelijk in.
  • Controle over je kosten: met zoekmachine adverteren bepaal je zelf hoeveel budget je per campagne inzet. Je kunt zelfs instellen hoeveel geld je voor een conversie (cost per lead) over hebt of een doel-ROAS instellen wat staat voor Return on Ad Spend. Oftewel hoeveel geld wil je terugzien voor iedere euro die je uitgeeft? Een ROAS van 500% betekent bijvoorbeeld dat je vijf euro verdient voor iedere euro die je in advertenties investeert.
  • Betalen per klik: bij Google Ads en Bing Ads betaal je per klik in plaats van de hoeveelheid vertoningen. Op deze manier betaal je dus echt alleen voor mensen die daadwerkelijk op de advertentie klikken en je website bezoeken. De kosten per klik (ook wel CPC, Cost per Click genoemd) verschilt. Dit wordt bepaald in veilingen, de prijs is afhankelijk van het zoekvolume en hoeveel bedrijven op het betreffende zoekwoord willen adverteren.
  • Continu optimaliseren: via de uitgebreide rapportagemogelijkheden van Google Ads en Bing Ads heb je per campagne volledig inzicht in de uitgaven, resultaten en de prestaties in de zoekmachine. Zo zie je bijvoorbeeld hoe vaak je advertenties vertoond worden en welke zoekwoorden het beste presteren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om zoekwoorden die niet goed presteren uit te sluiten. Door continu te blijven optimaliseren zorg je ervoor dat je budget zo efficiënt mogelijk ingezet wordt.

Wat is het verschil met zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. SEO en SEA. Beide hebben met zoekmachines te maken, maar wat zijn de verschillen? Zoekmachine adverteren hebben we je zojuist uitgelegd. Het grote broertje hiervan is zoekmachine optimalisatie. Ook wel SEO genoemd wat in het Engels staat voor Search Engine Optimization. Dit zijn de organische en ‘gratis’ zoekresultaten in Google, Bing en andere zoekmachines.

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): dit betreft enkel en alleen de organische (ofwel gratis) zoekresultaten. Dit wordt vaak bestempeld als ‘beste’ verkeer omdat het dus gratis is. Nadeel is echter dat je niet zomaar bovenaan in Google komt. Om organisch verkeer te generen heb je meerdere top-5 posities nodig. Dit kost tijd en vergt veel inspanning. In onze blog over zoekmachine optimalisatie vertellen we je uitgebreid wat SEO is, hoe het werkt en wat het je oplevert. 
  • Zoekmachine adverteren (SEA): dit betreft het opzetten en optimaliseren van advertentiecampagnes die weergegeven worden als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Adverteren gaat via Google Ads en Microsoft Ads.

Succesvol adverteren in zoekmachines

Succesvol adverteren in zoekmachines

Ben je als bedrijf actief met online marketing? Dan mag zoekmachine adverteren absoluut niet ontbreken in je online marketing strategie. Waarom? We zetten een aantal cijfers en inzichten voor je op een rijtje:

  • Zoekmachines worden veelvuldig gebruikt. Wereldwijd vinden er dagelijks meer dan 6,5 miljard zoekopdrachten plaats.
  • De meeste zoekopdrachten hiervan worden gestart in Google. Google is de grootste zoekmachine en verantwoordelijk voor circa 92% van alle zoekopdrachten wereldwijd.
  • De gemiddelde click through rate (CTR) voor advertenties die bovenaan staan is zo’n 8%. Dit is een zeer hoog doorklikpercentage wat met zoekmachine optimalisatie lastig te bereiken is, simpelweg omdat het lastiger is om hoog in de organische zoekresultaten te komen.
  • De return on investment (ROI) is gunstig. De opbrengst van een SEA campagne is, mits je het goed aanpakt, veel groter dan de investering. Helemaal als je de investering en de ROI afzet ten opzichte van andere vormen van (online) adverteren. Het mooie aan online adverteren is daarnaast dat je alles mooi kunt doorrekenen. Return On Advertising Spend (ROAS) noemen we dit. Zo weet je precies hoeveel het je gekost heeft om een bepaalde omzet binnen te halen.
  • Aangezien SEO erg arbeidsintensief is, wordt de zoekwoordenlijst doorgaans beperkt tot maximaal 50 zoekwoorden. Met SEA is deze lijst oneindig. Op deze manier is het dus ook een mooie aanvulling op je SEO-werkzaamheden.
  • Google introduceert aan de lopende band nieuwe mogelijkheden. Het resultaat hiervan is dat je betaalde advertentie steeds meer opvalt en dat SEA hiermee meer mogelijkheden biedt dan SEO.

Performance marketing

Google Ads en Microsoft Ads zijn echte performance kanalen. Onder performance marketing verstaan we de inzet van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Dit kunnen resultaten zijn zoals het aantal kliks dat is gegenereerd, het aantal paginabezoeken, het aantal downloads van een online product of een whitepaper, het aantal toegevoegde items aan de winkelwagen of het aantal gekochte producten of diensten. Bij performance marketing via zoekmachine adverteren is het essentieel dat campagnes blijvend gemeten worden. Op basis hiervan kan je namelijk het succes van de campagne bepalen. Dat is ook direct de kracht van SEA: je betaalt voor je performance.

Marketingfunnel intent-fases SEA

Hierboven laten we je een veelgebruikte marketingfunnel zien. Hierin komen de verschillende fases, die we de intent-fases noemen, van je doelgroep naar voren. Succesvol adverteren in zoekmachine wordt vooral behaald in de intent-fases ‘do’ en ‘return’. De kans op conversies ligt dus hoger in de laatste fases van de funnel.

Een ander voordeel van SEA, die goed aansluit op de return-fase, heet retartgeting. Met retargeting kun je heel specifiek mensen (opnieuw) benaderen met een advertentie, die bijvoorbeeld al één of meerdere pagina’s op je website bekeken hebben. Retargeting is via diverse advertentietypen mogelijk binnen Google Ads.

Meten is de basis voor succes

Hoe word je succesvol met zoekmachine adverteren? Dat is een belangrijke vraag bij SEA. Nóg belangrijker is om vooraf te definiëren wanneer je succesvol bent. Een goed marketingbureau zal altijd eerst een strategie uitwerken. Om het succes te bepalen moet je weten wat je moet meten. Om de prestaties van een Ads-campagne te beoordelen kijken we doorgaans naar de volgende performance metrics:

  • Kosten per lead; ook wel Cost per Lead (CPL) genoemd
  • Kosten per transactie; ook wel customer acquisition cost (CAC) genoemd
  • Return on Ad Spend (ROAS); het waardebedrag dat je terugkrijgt voor iedere euro die je investeert in je campagne
  • Return on Investment (ROI); het waardebedrag dat je realiseert uit je volledige campagne

Verschil Google Ads en Microsoft Ads

Verschil Google Ads en Microsoft Ads​

Google Ads is verreweg het meest bekende en gebruikte advertentieplatform voor zoekmachines. Maar vergeet ook zeker Microsoft Ads niet. Wat maakt deze platformen verschillend? Hieronder leggen we het je uit.

  • Google heeft in Nederland het grootste marktaandeel met maar liefst 93% van alle zoekopdrachten. Op mobiele apparaten is dit zelfs 99%.
  • Bing (de zoekmachine van Microsoft) is een stuk kleiner met zo’n 7% op desktop en minder dan 1% op mobiele apparaten.

Beide platformen bieden dezelfde dienst aan, tussen beide zitten echter wel enorme verschillen en ieder platform heeft zijn eigen voor- en nadelen:

Waarden Google Ads Bing Ads
Zoekvolume Veel Weinig
Aandeel mobiel Groot (99%) Klein (-1%)
Concurrentie Veel Weinig
Kosten klik, acquisitie of conversie Hoog Laag
Click Through Ratio (doorklikratio) Lager dan Microsoft Ads Hoger dan Google Ads
Doelgroep Zeer breed Met name ouderen
Standaard Op Chromebooks & Android-telefoons Op alle nieuwe Microsoft-computers

Het voornaamste voordeel van Google Ads is natuurlijk het vele gebruik en de hoge zoekvolumes. De concurrentie is wel erg hoog. Deze is in Microsoft Ads een stuk lager, met als bijkomend voordeel dat de kosten een stuk lager liggen. Ons advies is zodoende om beide kanalen gecombineerd in te zetten waarbij Microsoft Ads dient als aanvulling op Google Ads.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads kan je zien als een grote veiling waarbij biedingen gedaan worden op zoekwoorden. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een veiling gestart. Het algoritme van Google kijkt in de veiling naar meerdere factoren die bepalen welke positie je advertentie krijgt. Een belangrijk onderdeel hierin is je biedstrategie.

De basisformule voor Google Ads is als volgt:

Positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore

Het bod kan je beïnvloeden middels je biedstrategie en de targeting. De factoren die van invloed zijn op de kwaliteitsscore zijn de relevantie van de advertentie, de relevantie van het zoekwoord, de kwaliteit van de landingspagina, Click Through Rate (CTR) ofwel klikratio en je historie binnen Google Ads. Laten we hier wat dieper op ingaan.

Bod

Het bod is dus afhankelijk van twee factoren. Targeting en biedstrategie.

  • Targeting: hiermee bepaal je of een advertentie wel of niet getoond wordt aan een bepaalde doelgroep. Je bepaalt bijvoorbeeld aan welke leeftijdscategorie je je advertentie wilt tonen of binnen welke regio deze zichtbaar moet zijn. Daarnaast kan je ook aangeven wanner je advertentie wordt weergegeven, bijvoorbeeld alleen op werkdagen van 08:00 uur tot 17:00 uur.
  • Biedstrategie: hiermee bepaal je hoe je wilt bieden. Binnen Google Ads bestaan er namelijk diverse biedstrategieën. Vandaag de dag zijn de meeste zogenaamde ‘smart bidding’ strategieën.
     
    • Handmatige CPC-biedingen: CPC staat voor Cost per Click. Jarenlang was dit verreweg de populairste biedstrategie, omdat je alles volledig zelf in de hand hebt.
    • eCPC (verbeterde kosten per klik): handmatige biedingen worden automatisch aangepast om conversies te maximaliseren. Dit is dus een soort combinatie tussen Handmatige CPC en Conversies maximaliseren.
    • Klikken maximaliseren: Google kijkt automatisch hoe de meeste klikken voor een bepaald zoekwoord kunnen worden gerealiseerd.
    • Conversies maximaliseren: het gehele budget dat is aangegeven wordt zo ingezet, dat het aantal conversies wordt gemaximaliseerd.
    • Doel-CPA (kosten per acquisitie): je bepaalt wat een conversie maximaal mag kosten. Het algoritme van Google gaat proberen de advertenties weer te geven aan mensen die uiteindelijk voor die prijs zullen converteren.
    • Doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven): Deze biedstrategie kijkt naar de opgeleverde conversiewaarde t.o.v. de gemaakte kosten. Als de Doel-ROAS bijvoorbeeld is ingesteld op 400%, betekent dat een conversie ten minste 4 keer meer moet opleveren (conversiewaarde) dan de kosten.

Kwaliteitsscore

Zoals eerder gezegd is de kwaliteitsscore uiterst bepalend voor de uiteindelijke positie van je advertentie. Met onderstaande tips optimaliseer je je kwaliteitsscore.

  • Relevantie van de advertentie: sluit de advertentie goed aan op het gebruikte zoekwoord? Vermeld deze altijd in je advertentietekst.
  • Relevantie van het zoekwoord: het zoekwoord van de gebruiker is natuurlijk het belangrijkste bij het bepalen of de advertentie wel of niet getoond wordt. Doe grondig onderzoek hiernaar zodat je de juiste zoekwoorden verwerkt in je campagne.
  • Landingspagina: zorg ervoor dat je landingspagina per advertentie overeenkomt met de informatie (zoekwoord) waar de bezoeker naar op zoek is.
  • Klikratio: als er vaak op een advertentie wordt geklikt, zal hij wel goed aansluiten bij hetgeen wat de gebruiker zoekt. Google herkent dit en zal dit belonen.
  • Historie: de prestaties van de advertentie in het verleden speelt ook een belangrijke rol. Als de prestaties in het verleden goed waren, dan is de kans groter dat hij dat nu weer is.

Samenvattend, relevantie is key. Het zoekwoord, de advertentietekst en de landingspagina moeten met elkaar overeenkomen en elkaar versterken.

Typen zoekwoorden en advertenties

Binnen Google Ads zijn er verschillende typen zoekwoorden en advertenties. Dit geeft je een breed palet aan mogelijkheden. Het is belangrijk om te weten wanneer je voor een bepaald type zoekwoord of advertentie kiest. Laten we hier iets dieper op ingaan.

Zoekwoorden

Voordat je zoekwoorden gaat invoeren voor een campagne, moet je hier goed over nagedacht hebben. Zomaar wat lukrake zoekwoorden invoeren op de verkeerde wijze zal ervoor zorgen dat je erg veel irrelevant verkeer naar je website gaat halen, waarvoor je wel moet betalen. Dit wil je absoluut niet. Zoekwoorden kun je invullen op meerdere manieren.

Exacte zoektermen
Als jij je zoektermen exact instelt, dan zal je advertentie worden weergegeven voor zoekopdracht die precies overeenkomen met de zoekterm of sterk gelijkende varianten van deze term zijn. Spellingsfoutjes worden hier dus bijvoorbeeld wel meegenomen.

Exact zoeken [zoekwoord] [herenschoenen] Exacte overeenkomsten van de term of sterk gelijkende varianten van die exacte term met dezelfde betekenis. 'herenschoenen'; 'de herenschoenen'; 'schoenen heren'; 'heren schoenen'

Zoektermen op woordgroep
Bij deze variant worden ook extra woorden voor of na de zoekterm meegenomen. Een extra woord in het midden wordt echter niet meegeteld omdat de betekenis van de woordgroep hiermee gewijzigd kan zijn.

Zoeken op woordgroep "zoekwoord" "rode herenschoenen" Komt overeen met de woordgroep (of sterk gelijkende varianten van de woordgroep) met extra woorden ervoor of erna. Sterk gelijkende varianten omvatten termen met dezelfde betekenis. 'rode herenschoenen leer'; 'schoenen kopen voor heren'; 'schoenen voor heren uitverkoop'

Brede zoektermen
Brede zoektermen nemen veel meer verschillende varianten mee die gerelateerd zijn aan je zoekterm, zoals synoniemen of andere relevante termen.

Breed zoeken geen herenschoenen Sterk gelijkende varianten van het zoekwoord, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten. De woorden in het zoekwoord hoeven in de zoekopdracht van een gebruiker te staan. 'herenschoenen kopen'; 'herenkleding'; 'sokken voor heren'; 'winterkleding voor mannen'

Zoektermen met Broad Match Modifier (BMM)
Deze variant is vergelijkbaar met de ‘brede zoektermen’ van hierboven, alleen laat deze optie alleen advertenties zien voor zoekopdrachten die woorden bevatten waar het plusteken (+) voor is geplaatst of sterk gelijkende varianten van de ‘+’-termen.

Modifier voor breed zoeken +zoekwoord +herenschoenen +kopen Alle termen met een plusteken (+; of sterk gelijkende varianten van die termen) in willekeurige volgorde. Sterk gelijkende varianten omvatten termen met dezelfde betekenis. Er kunnen extra woorden voor, na of tussen de termen worden weergegeven. 'herenschoenen en sokken kopen'; 'kopen herenschoenen winter'; 'schoenen zakelijk mannen'

Advertenties

Je advertenties zijn natuurlijk de advertenties die in de zoekmachine worden getoond. Het advies vanuit Google luidt om minimaal 2 tekstadvertenties en 1 responsieve advertentie per advertentiegroep op te starten. Zorg er bij het schrijven van je advertenties voor dat deze aansluiten op de landingspagina en dat ze een duidelijke call-to-action (CTA) bevatten. Wees ook niet bang om veel verschillende advertentieteksten te testen en te kijken wat voor soort teksten het beste converteren.

Reguliere tekstadvertenties
In een reguliere tekstadvertentie heb je ruimte om een URL in te voeren, dit is je landingspagina. Vervolgens kun je 3 koppen invoeren, elk met een maximum van 30 tekens. In het weergavepad heb je ruimte om je belangrijke zoekterm in te vullen, of om creatief te zijn en iets pakkends neer te zetten wat opvalt. Daaronder zie je nog de mogelijkheid om 2 beschrijvingen in te vullen, elk met een maximum van 90 tekens. Vul al deze velden ook daadwerkelijk in.

Responsieve tekstadvertenties
Bij een responsieve tekstadvertentie werkt het anders. Hier heb je de ruimte om meerdere koppen en beschrijvingen in te vullen en zal Google zelf rouleren tussen de koppen en beschrijvingen en deze worden in willekeurige volgorde weergegeven. Na verloop van tijd leert Google welke combinaties het beste presteren.

Naast de advertentie zie je de advertentiekwaliteit van je responsieve advertentie. Hier wordt vooral gekeken naar elementen van de kwaliteitsscore zoals een goede match tussen zoekwoorden en advertentieteksten. Ook wordt variatie hierin gestimuleerd.

Dynamische tekstadvertenties
Dynamische zoekadvertenties zijn perfect als er een goed ontwikkelde website of een grote voorraad is. Het systeem zal de content op de website gebruiken om advertenties te targeten waardoor advertenties relevant zijn en blijven. Het enige dat je zelf hoeft te doen is het toevoegen van een beschrijving. De landingspagina en de koppen worden automatisch door Google gegenereerd. Advies is wel om dit goed in de gaten te houden. Soms zal het systeem dit soort advertenties aanbevelen en dan zelf toevoegen, zonder dat je er weet van hebt. Wellicht worden er dan URL’s getarget waar jij op dat moment liever geen geld aan besteed.

Kosten van zoekmachine adverteren

Kosten van zoekmachine adverteren ​

De kosten van zoekmachine adverteren, die bepaal je volledig zelf! Vooraf bepaal je jouw doelstellingen en doe je een zoekwoordenonderzoek. Dit geeft je een indicatie van de kosten om in jouw branche betaald te adverteren in zoekmachines. De kosten per klik (CPC) wordt bepaald door Google of Bing aan de hand van een veiling systeem. De CPC is in verschillende branches ook heel verschillend.

Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft door het instellen van een budget per campagne. Ook kan je gedeelde budgetten toekennen aan meerdere campagnes tegelijk. Dit is zowel op dag- als maandniveau mogelijk. Een dagbudget is de standaard. De kosten die je uiteindelijk betaalt zijn afhankelijk van verschillende factoren; concurrentie, biedstrategie, targeting, budget/bod. Google zal in principe nooit meer uitgeven dan je hebt ingesteld. Je hebt hier dus zelf de controle over. Daarnaast geldt, hoe meer concurrentie des te duurder om op een zoekwoord te adverteren. In de praktijk zie je dat je per klik tussen de € 0,50 – € 2,00 betaalt. Hoe specifieker een zoekwoord, des te lager de concurrentie is en dus ook de prijs.

Door je campagnes continu te optimaliseren, kun je een hoop geld besparen. Zo kan je analyses maken op basis van irrelevante zoektermen, geotargeting, apparaten, advertentieplanning en nog veel meer.

Google Ads uitbesteden

Het opzetten en continu optimaliseren van Google Ads campagnes kun je het beste laten doen door specialisten. De voornaamste reden hiervan is dat zij alle ins- en outs kennen van adverteren in Google. Zij zijn constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en hebben veel ervaring doordat zij ook voor meerdere klanten werken. Zowel van strategische plannen tot operationele uitvoering zijn Google Ads specialisten van belang. De kosten worden vaak teruggerekend op uurbasis. Het uurtarief varieert per bedrijf, maar varieert gemiddeld tussen de € 75,00 en € 150,00 per uur.

10 tips om te starten met Google Ads

Ben je overtuigd van de kracht van Google Ads? Dan is het tijd om te starten! Wij hebben 10 tips om vliegend van start te gaan.

1. Bepaal je doelen
Voordat je überhaupt begint met het (laten) opzetten van een Google Ads campagne is het belangrijk om te bepalen wat jouw doelstelling en strategie is. Waarvoor ga je Google Ads inzetten? Het verhogen van de online verkoop? Het generen van meer offerte aanvragen? Je merkbekendheid verhogen? Denk hier goed over na en noteer per campagne je doelstelling. Wat je wilt bereiken in Google Ads is namelijk bepalend voor de gehele campagne.

2. Richt de juiste conversies in
Meten is weten. Om te kunnen bepalen of jouw campagne rendabel is en de gewenste resultaten behaald, is het belangrijk om conversies in te stellen. Dit kan een online verkoop zijn, het invullen van een contactformulier of het aanklikken van een telefoonnummer op de website. Wanneer je geen conversies instelt is het niet mogelijk om de ROI van de campagne te bepalen, je hebt dan geen zicht op wat je investering precies oplevert. Dit is als schieten met hagel. Daarnaast is het ook niet mogelijk om te optimaliseren, een belangrijk onderdeel van zoekmachine adverteren. Je hebt namelijk geen idee wat wel of niet werkt. Zorg er dus voor dat conversies juist ingesteld staan.

3. Creëer structuur in je Google Ads account
Wanneer je start met Google Ads is het slim om van meet af aan een duidelijke structuur te creëren. Het beste is om hierbij de structuur aan te houden van je website of webshop. Op deze manier behoud je het overzicht. Heb je bijvoorbeeld een webshop met veel producten zoals elektronica? Dan is het slim om structuur te creëren op basis van de categorieën in je webshop. Denk bijvoorbeeld aan tv’s, camera’s en laptops.

Campagnestructuur SEA campagne

Bovenstaande afbeelding toont een goede campagnestructuur van een online-elektronicazaak. Het hoogste niveau is hierbij het accountniveau. Als je alleen voor je eigen bedrijf een website hebt en hiervoor gaat adverteren dan is het accountniveau het niveau van je website. Het daaropvolgende niveau is het campagne niveau. Dit niveau kun je zien als het ‘hoofdniveau’ voor je product of dienst. Het volgende niveau is het advertentiegroep niveau. Je kunt binnen een campagne zoveel mogelijk losse advertentiegroepen maken als je wilt. Dit zijn dan ook vaak subcategorieën van bovengenoemde campagnes.

4. Start met de juiste zoekwoorden
Het bepalen van de juiste zoekwoorden is essentieel om goed van start te gaan met jouw Google Ads campagne. Hierbij kennen we ook verschil in zoekwoordtypen. Longtail zoekwoorden bestaan uit meer dan één zoekwoord (bijvoorbeeld: ‘goedkope laptop’). Short tail zoekwoorden bestaan uit één woord (bijvoorbeeld: ‘laptop’). Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren en deze zo specifiek mogelijk te maken. Adverteer je bijvoorbeeld met het zoekwoord ‘laptop’ terwijl je alleen maar MacBooks van Apple verkoopt, dan haal je ook een hoop bezoekers binnen die niet converteren omdat ze opzoek zijn naar een HP laptop. Zonde van je geld natuurlijk. Voor het doen van zoekwoordenonderzoek bestaan er meerdere betaalde tools. De KeyWord planner van Google is ook een handige (en gratis) tool om hiermee te starten.

5. Bepaal het advertentiebudget
Het budget bepaalt in feite hoe vaak jouw advertentie wordt weergeven. Stel dat een zoekwoord € 1,00 per klik kost, wanneer je een dagelijks budget van € 10,00 instelt kan er dus tien keer op je advertentie geklikt worden. Op het moment dat het daglimiet bereikt is, worden je advertenties tot de volgende dag niet meer getoond.  In de beginfase is het niet verstandig om het budget te beperken. Het verzamelen van data, waarmee keuzes voor optimalisatie gemaakt kunnen worden, wordt zodoende verruimd. Hiermee is de kans op succes groter.

6. Schrijf relevante advertentieteksten
Je hebt de juiste zoekwoorden gekozen en het advertentiebudget ingesteld. Nu is het aan de advertentieteksten om hun werk te doen. Kies voor een pakkende advertentietekst, deze bestaan uit drie koppen en twee beschrijvingen. Laat hierin de USP’s van jouw bedrijf terugkomen, maar geef bovenal duidelijkheid over wat komen gaat: de landingspagina.

7. Maak gebruik van advertentie-extensies
Advertentie-extensies worden als links getoond onder je advertentie. Deze geven de mogelijkheid om mensen te sturen naar een andere relevante webpagina van jouw website. Jouw advertentie wordt bovendien groter en neemt meer ruimte in op de pagina.

8. Creëer kwalitatief goede landingspagina’s
Je advertentie is online en bezoekers klikken door naar je website, mooi! Een belangrijk, vaak nog onderschat onderdeel, is de landingspagina. Het is belangrijk om een hoge relevantie te waarborgen tussen de zoekwoorden, de advertentieteksten en de landingspagina. Google heeft jouw landingspagina’s geïndexeerd en geeft op basis van de kwaliteit ‘korting’ op jouw kosten per klik. Maar zelfs met een hoge relevantie is het desondanks mogelijk dat een bezoeker jouw website direct verlaat. Zo geeft een gedateerde, onoverzichtelijk website een negatieve user experience waardoor de bezoeker je website alsnog verlaat. Hier komt ook een ander aspect van online marketing om de hoek kijken, namelijk conversie optimalisatie. Met conversie optimalisatie, ook wel CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd, verhoog je de effectiviteit en het conversiepercentage van je website.

9. Sluit irrelevante zoekwoorden uit
Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden zorgt ervoor dat niet converterend verkeer wordt vermeden. Zo zijn veelgebruikte uitsluitingszoekwoorden: gratis, wat is, korting, kortingscode, stage, tweedehands, et cetera. In Google Ads is het mogelijk om per zoekwoord de prestaties te analyseren. Adverteer je bijvoorbeeld op het broad zoekwoord ‘MacBook’ maar verkoop je de Apple MacBook Pro net niet? Dan is het verstandig om middels uitsluitingszoekwoorden ervoor te zorgen dat je advertentie niet getoond wordt bij de zoekodpracht ‘Apple MacBook Pro’.

10. Maak gebruik van targeting
Maak altijd gebruik van targeting, ook wanneer je doelgroep verspreid is over heel Nederland. Hiermee wordt verkeer uit België, Duitsland en andere landen uitgesloten van jouw advertenties. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een lokaal bedrijf bent en middels Google Ads alleen wilt adverteren in een bepaalde regio of aan een bepaalde doelgroep. Ook voor targeting geldt, maak het zo specifiek en relevant mogelijk.

BrinkMarketing Joey Founder

Wat is jouw uitdaging?

Wij helpen je verder

Waar kan Brink Marketing je mee helpen?

Uitdaging
Naam(Vereist)