Wat is zoekmachine optimalisatie? Hoe werkt het en wat levert het je op?

Zoekmachine optimalisatie, de term zegt het al. Met zoekmachine optimalisatie, in het Engels Search Engine Optimization (SEO) genoemd, optimaliseer je je website voor zoekmachines op het internet. Want een mooie website of webshop bouwen is één ding, maar hiermee ben je er (nog lang) niet. Want hoe zorg je ervoor dat mensen jouw website gaat vinden tussen de miljoenen websites die op het wereldwijde web te vinden zijn? In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie. Over wat het is, hoe zoekmachines zoals Google werken en welke stappen je moet nemen om jouw website in de top-5 zoekresultaten te krijgen.

Wat is een zoekmachine?

Wat is een zoekmachine google

Laten we met het begin beginnen. De zoekmachine. We gebruiken het (onbewust) allemaal. Maar wat is het eigenlijk? Een zoekmachine is eigenlijk een online bibliotheek waar informatie gevonden kan worden. In plaats van boeken, gebruikt de zoekmachine websites als bron. Door het invoeren van een zoekterm, krijg je van de zoekmachine een lijst met relevante websites waarop je het antwoord op je vraag kunt vinden. Deze lijst met zoekresultaten wordt in vakjargon ook wel de SERP genoemd wat staat voor Search Engine Results Page.

Wereldwijd zijn er meerdere zoekmachines actief. Google is hierbij veruit de meest gebruikte zoekmachine. Google is wereldwijd namelijk verantwoordelijk voor circa 92% van alle zoekopdrachten. Zoekmachine Bing volgt daarna met 2,8% en Yahoo! met 1,6%. Andere relatief bekende zoekmachines zijn Yandex, Baidu (met name in Azië) en DuckDuckGo die de bescherming van privacy en tracking hoog in het vaandel heeft staan. Een snelle groeier daarnaast is Ecosia. Ecosia zet sterk in op duurzaamheid. Met elke zoekopdracht gaan ze voor een betere planeet, dit doen ze door het planten van bomen.

Je vraagt je misschien af waarom Google zó groot en bekend is ten opzichte van andere zoekmachines. De kracht van Google schuilt in de eenvoud van het platform. De zoekmachine werkt eenvoudig, is voor iedereen toegankelijk en werkt vertrouwd. Daarnaast biedt Google meer diensten die het gebruik bevorderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Maps, Google Shopping of YouTube (wat ook onderdeel is van Google).

Hoe werkt een zoekmachine?

Hoe werkt een zoekmachine

Een zoekmachine is in staat om binnen no-time de beste resultaten weer te geven op de in de zoekbalk ingegeven zoekterm. Maar hoe selecteert de zoekmachine dan de beste resultaten? Dit doet de zoekmachine door continu alle websites te bezoeken, links te volgen en de website middels een geavanceerd algoritme te beoordelen op kwaliteit. Dit proces noemen we crawlen. Het crawlen van websites is geen mensenwerk maar gebeurd automatisch door zogenaamde spiders of bots. De gegevens van de gecrawlde webpagina’s worden opgeslagen in een index. Deze index wordt door de zoekmachine gebruikt om binnen enkele milliseconden te kunnen reageren op jouw zoekopdracht. Het juist indexeren van je websitepagina’s is dus cruciaal voor hoge posities in bijvoorbeeld Google. Op dit laatste kunnen we gelukkig invloed uitoefenen. Zo kunnen er bijvoorbeeld fouten in je website zitten die een goede indexatie van pagina’s in de weg zit. Met een SEO-audit kunnen we fouten opsporen en oplossen.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, Search Engine Optimization of SEO in het Engels, is onderdeel van zoekmachine marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een pagina van een website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Met organisch bedoelen we de positie binnen de zoekmachine die behaald wordt zonder hiervoor te betalen, zoals je dit met zoekmachine adverteren doet. Organisch verkeer bestaat dus uit gebruikers die vanuit de zoekresultaten in de zoekmachine doorklikken naar jouw website. Een vermelding van jouw webpagina in de zoekresultaten is gratis. Hiermee loont het dus om te investeren in zoekmachine optimalisatie. Organisch verkeer kost je namelijk niks en het zorgt voor een continue stroom aan websitebezoekers, zodra je een goede positie te pakken hebt.

Waarom is SEO belangrijk?

Stel, je bent opzoek naar nieuwe sneakers. Je gaat naar Google en typt ‘sneakers’ in als zoekopdracht. Google geeft aan ongeveer 854.000.000 resultaten gevonden te hebben. Kleine kans dat jij deze allemaal gaat zitten doorspitten. Je bekijkt alleen de resultaten op de eerste pagina. Sterker nog, je komt waarschijnlijk niet verder dan de eerste vijf resultaten. Onderzoek wijst namelijk aan dat slechts driekwart van alle mensen alleen de top-5 resultaten in Google bekijkt en 40% van de zoekers kiest voor de eerste website in de rangschikking van de zoekmachine. Als jij deze nummer één positie met jouw bedrijf weet te bemachtigen, dan zorg je er dus voor dat bijna de helft van alle mensen die het betreffende zoekwoord hebben ingetypt op jouw website terecht komen. Dát is nog eens lekker scoren!

Hoe werkt SEO?

Hoe werkt SEO

Zoekmachine optimalisatie kan je zelf uitvoeren als je verstand hebt van websites en SEO, of natuurlijk als je dit wilt leren. Je kunt hiervoor ook een online marketing bureau inschakelen die gespecialiseerd is in zoekmachine marketing. De eerste stap die genomen wordt is het uitvoeren van een SEO-audit. Met behulp van geavanceerde SEO-tooling, kunnen we hiermee in kaart brengen hoe je er op dit moment voor staat met je website. Het geeft ons inzicht met welke onderdelen van SEO we allemaal aan de slag moeten. SEO bestaat uit vijf onderdelen: 1) technische SEO, 2) SEO content, 3) linkbuilding SEO, 4) social media SEO en 5) lokale SEO. Het belang en de werking van deze verschillende SEO onderdelen lichten we hieronder verder toe.

1. Technische SEO: de onderliggende techniek van je website

De technische staat van je website speelt vandaag de dag een belangrijke rol bij zoekmachine optimalisatie. Met technische SEO bedoelen we het verbeteren van de technische aspecten van een website om de ranking van webpagina’s in de zoekmachine te verhogen. Belangrijke onderdelen hierin zijn de snelheid van de website, de structuur van de website en dat de website eenvoudig leesbaar is voor zoekmachines. Technische SEO maakt onderdeel uit van on-page SEO, dat zich richt op het verbeteren van elementen op de website. Het is het tegenovergestelde van off-page SEO, dat gaat over het generen van bekendheid van de website via andere kanalen of websites.

Zoals gezegd, snelheid is tegenwoordig een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Google meet bijvoorbeeld de laadtijd van je website. Hierop beoordelen ze je website ook. Google en andere zoekmachines willen hun gebruikers namelijk de best mogelijke resultaten voor hun zoekopdracht aanbieden. En op een langzame website, zit niemand te wachten. Onderzoek toont aan dat 53% van de bezoekers van mobiele websites wegklikt wanneer een webpagina niet binnen drie seconden wordt geopend. Het is dus raadzaam om te zorgen voor een snelle website. Wil je weten hoe snel jouw website is? De PageSpeed Insights tool van Google geeft je inzicht in de gebruikerservaring en prestaties van je website.

Naast snelheid kijken we bij technische SEO ook naar de (interne) links op je website. Een goede opbouw van interne links versterkt je SEO. Niet werkende links en links met dezelfde inhoud (duplicate content) verminderen je SEO-prestaties. Een webpagina bevat daarnaast altijd een paginatitel, metatitel en de meta omschrijving. Deze dienen gevuld te zijn en te voldoen aan een aantal voorwaarden. Tot slot is veiligheid natuurlijk erg belangrijk. Met een SSL-encryptie zorg je ervoor dat je website veilig is. Een website met een SSL-sleutel herken je aan het slotje in de browserbalk en aan de URL die ‘https’ bevat in plaats van ‘http’.

2. SEO content: het gaat om de inhoud

Je website kan nog zo snel zijn, zonder goede inhoud ga je die hoge positie in de zoekmachines niet halen. Google kijkt zelfs steeds meer naar goed lopende en interessante teksten. Zo zie je bij een zoekopdracht tegenwoordig vaak het vak ‘mensen vragen ook’ waarbij relevante vragen en antwoorden direct leesbaar zijn. Het zijn vragen waar gebruikers massaal op zoeken. Elk antwoord is afkomstig van een webpagina die betrekking heeft tot de zoekopdracht waarop gezocht is.

Maar hoe weet Google of mijn websiteteksten goed zijn? Dit doen ze onder andere door de inhoud van je teksten te scannen op de hoeveelheid zoekwoorden die erin verwerkt zijn. Dit zijn niet alleen exacte zoekwoorden, maar ook andere woorden met dezelfde betekenis, zoekwoorden die net wat anders geformuleerd worden of zelfs aan de hand van hele zinnen. Jouw tekst moet dus op de eerste plaats relevant en vloeiend zijn, maar moet ook de juiste zoekwoorden bevatten. Deze zoekwoorden mogen ook weer niet te vaak voorkomen, want anders krijgt de zoekmachine het idee dat je hier misbruik van maakt. Maar plaats je te weinig zoekwoorden, dan zal de zoekmachine je niet kunnen vinden. Dit noemen we SEO-copywriting. Hierbij is het is belangrijk om eerst de juiste zoekwoorden vast te stellen en deze vervolgens subtiel in je tekst te verwerken. 

Het bepalen van de juiste zoekwoorden doe je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Een online marketing bureau kan je hiermee helpen. Als je zelf aan de slag gaat met een zoekwoordenonderzoek, gebruik dan een tool zoals Moz Keyword Explorer of Ubersuggest. Bepaal een hoofdzoekwoord en neem een stuk of 8 zoekwoorden die daaraan relateren. Het is belangrijk om zoekwoorden te kiezen waar redelijk op gezocht wordt maar waarop de concurrentie nog niet te hoog is. Dit laatste wordt in tools aangeduid als Keyword Difficulty. Keyword Difficulty (KD) is een percentage tussen de 0 en 100 dat aantoont hoe lastig (of gemakkelijk) het is om op een bepaald zoekwoord te concurreren. Als startende website is het raadzaam om je te focussen op zoekwoorden met een KD van onder de 30%. Als we het voorbeeld van de sneakers er weer bij pakken, dan is het zoekwoord ‘sneakers’ veel te groot. Hierop kan de zoekmachine zoveel websites vinden dat de kans nihil is dat jij hoog in de ranking komt te staan. Probeer het zoekwoord specifieker te maken, bijvoorbeeld door er ‘sneakers dames’ van te maken, of als je je op een bepaalde regio richt ‘sneakers dames in [stad]’. De concurrentie zal dan aanzienlijk lager zijn, wat jouw kansen op een goede ranking verhoogt!

3. Linkbuilding SEO: interne en externe links

Linkbuilding is een van de snelste manieren waarop je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren. Tegelijkertijd is dit ook een methode waarmee je flink de fout in kunt gaan en juist het tegenovergestelde resultaat bereikt. Het is enorm belangrijk om aandacht te besteden aan de linkbuilding van je website. Een goed linkbuilding-profiel bereik je via verschillende manieren.

  • Interne links op je eigen website: zoekmachines houden van structuur. Een website die goed is opgebouwd en een goede sitestructuur bevat, heeft bij Google zodoende een streepje voor. Dit komt de bezoeker immers ten goede. De missie van Google luidt niet voor niks ‘het is onze missie om de wereldwijde informatie te ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken’. De manier om dit te beoordelen is door te kijken naar de interne links op een website. Dit zijn links die op jouw website staan en verwijzen naar andere pagina’s op je website. Met een goede interne linkstructuur kan de bezoeker snel bij de benodigde informatie komen. Dit wordt door zoekmachines als positief gezien.
  • Externe links op je eigen website: naast het gebruik van interne links is het belangrijk om op je website meerdere links te plaatsen die verwijzen naar andere websites. De websites waarnaar je verwijst moeten uiteraard kwalitatief en relevant zijn. Een link naar een website met veel autoriteit wordt hoger beoordeeld door zoekmachines dan een link naar een of andere dubieuze website.
  • Links naar jouw website: tot slot is het van belang dat andere websites met links naar jouw website verwijzen. In SEO-termen noemen we dit backlinks. Heb je als website nog niet zoveel autoriteit, dan is het vaak lastig om deze links te verkrijgen. Je moet er zelf actief mee aan de slag om ze te verzamelen. Ook hiervoor kan je uiteraard iemand inschakelen die je hiermee helpt. Het verzamelen van backlinks is namelijk absoluut de moeite waard. Schrijf bijvoorbeeld een gastblog voor een andere website en verwerk hierin een link naar je eigen website. Sponsor je een evenement of een vereniging, vraag of ze je ook met een link op hun website willen vermelden.

4. Social media SEO: profileer je bedrijf op social media

Social media is een ideale manier om interactief met je (potentiële) klanten te communiceren. Met regelmatige posts en social media-adverteren creëer je binnen een mum van tijd grote naamsbekendheid. Dit hoeven wij je waarschijnlijk niet uit te leggen. Maar wist je dat het gebruik van social media ook een bijzonder gunstig effect heeft op zoekmachine optimalisatie? Door het delen van bijvoorbeeld blogs verzamel je direct backlinks. Daarnaast wordt social media steeds meer gebruikt als zoekmachine. Bijvoorbeeld door een vraag in te typen in Youtube of via TikTok, een videonetwerk dat met 3,5 miljoen gebruikers in Nederland erg in trek is bij jongeren. Met name jongeren, tussen de 18 en 24 jaar zoeken steeds vaker via TikTok en Instagram in plaats van Google. Vergeet deze kanalen dus absoluut niet in je SEO-strategie.

5. Lokale SEO: creëer regionale vindbaarheid

Het laatste SEO-onderdeel, lokale SEO. Deze methode is voornamelijk van toepassing als je met jouw bedrijf werkzaam bent binnen een bepaalde regio. Lokale SEO is in opkomst omdat het de ervaring van de gebruiker bevordert en tevens aansluit op het groeiende gebruik van gesproken zoekopdrachten. Stel, je hebt autopech en bent opzoek naar de dichtstbijzijnde garage. Je pakt je telefoon en typt of spreekt het zoekwoord ‘garage Hilversum’ in. Google zorgt er vervolgens voor dat je alleen garages in de buurt van Hilversum te zien krijgt en niet garages die tientallen kilometers verderop gestationeerd zijn. Daar heb je namelijk niks aan én daar heb je natuurlijk ook helemaal niet naar gevraagd. Als jij een garage in Hilversum runt, dan wil je natuurlijk dat ik naar jou toekom voor de reparatie van mijn auto. Dat doe je door te werken aan je lokale SEO. Hiermee wordt je dus beter vindbaar voor een specifieke doelgroep die ook daadwerkelijk naar jou opzoek is.

Vraag die nu rijst is hoe je je lokale SEO kunt verbeteren. Dit kan op een aantal manieren. De eerste stap is door Google Mijn Bedrijf zo goed en volledig mogelijk in te richten. Je maakt een account aan en Google zal jouw bedrijf naar voren brengen in de advertenties als er gezocht wordt in jouw regio. Bezoekers kunnen ook recensies achterlaten. Dit is een mooie kans om in aanzien te stijgen bij Google. Daarnaast kan je ook je linkbuilding aanpassen op lokale SEO. Richt de links vooral op lokale bedrijven en contacten.

Zoekmachine optimalisatie stopt nooit

SEO stopt nooit

Zoekmachine optimalisatie is gericht op de parameters die bekende zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Deze parameters kunnen van de ene op de andere dag veranderen, waardoor de kans aanwezig is dat je topposities verliest en andere websites prioriteit krijgen. De ranking van een zoekmachine is altijd in beweging. Zoekmachine optimalisatie stopt dus nooit. Werf en behoud top-5 posities in Google door je website (technisch) goed te onderhouden, populariteit (met backlinks) te blijven en winnen en door relevante content te blijven plaatsen.

Creëer een opwaartse spiraal, dan zal je herkend worden door de zoekmachines. Met zoekmachine optimalisatie geldt: hoe populairder je bent, des te meer gezag je opbouwt. Hierdoor zal je meer backlinks vergaren, waardoor zoekmachines je hogere posities in de ranking zullen geven. Dit resulteert in meer zichtbaarheid, meer klanten, meer omzet.

Zoekmachine optimalisatie zelf doen of uitbesteden?

Zoekmachine optimalisatie is iets waar je – met tips van het internet óf uit deze blog – zelf mee aan de slag kunt gaan. Toch zijn er goede redenen om te overwegen om zoekmachine optimalisatie uit te besteden aan.

  • Tijdrovend: zoekmachine optimalisatie vergt veel tijd en inspanning. Het SEO-proof maken én onderhouden van je website alleen al is een erg tijdrovende klus. Daarnaast moet je actief opzoek blijven gaan naar relevante backlinks, de techniek achter je website up-to-date houden en met regelmaat relevante content ontwikkelen die ook nog eens aansluit op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden door je doelgroep. Het is veel makkelijker als je hiervoor iemand inhuurt die hier verstand van heeft en de tijd erin kan steken wat het nodig heeft. Op deze manier zorg je ervoor dat je niet achter komt te lopen en kun je je zelf focussen op andere zaken die je bedrijf ten goede komen.
  • Ingewikkeld: daarnaast is SEO ook een specialisme. Zoekmachines gebruiken meer dan 200 parameters om te bepalen of jouw website relevant is om te tonen in de zoekresultaten. Met een goede SEO-strategie en de benodigde werkzaamheden zal je gegarandeerd succes boeken. Maar met malafide backlinks, slechte content of een verkeerde verhouding van zoekwoorden kan het zomaar zijn dat de zoekmachines je website aan de kant schuift. Hiermee ga je een grote bezoekersstroom missen.
  • Veranderbaar: niets is zo veranderbaar als SEO. SEO verandert continu. Wat Google vandaag definieert als een belangrijke parameter, kan morgen verdwenen zijn. Naast het bijhouden van de zoekmachine optimalisatie voor je website, is het minstens zo belangrijk om trends te volgen en te implementeren zodat je de concurrentie een stap voor blijft. Een goede SEO-specialist weet wat er speelt en is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Zoekmachine optimalisatie bij Brink Marketing

Hoe ben je op deze webpagina gekomen? Misschien wel via Google. Brink Marketing staat namelijk vaak bovenaan in de zoekmachines. Hierin investeren we veel. Wil jij ook bovenaan in Google komen? Onze SEO-specialisten helpen jou hierbij graag. Dit doen we door in te zetten op de juiste zoekwoorden, hiervoor relevantie content te ontwikkelen en de landingspagina’s te versterken met kwalitatieve linkbuilding. Interesse gewekt? Vraag een gratis SEO-audit aan of neem contact met ons op voor meer informatie.

BrinkMarketing Joey Founder

Wat is jouw uitdaging?

Wij helpen je verder

Waar kan Brink Marketing je mee helpen?

Uitdaging
Naam(Vereist)