Online marketing uitbesteden

Als je een bedrijf hebt, dan is branding een cruciaal onderdeel om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en een sterke positie in de markt te creëren. Maar wat is branding nu precies en hoe kan je een sterk merk opbouwen voor jouw bedrijf? In deze blog gaan we hier dieper op in, met concrete tips om direct aan de slag te gaan met het creëren van de perfecte branding van je bedrijf.

Wat is branding?

Brand bedrijf

Branding is de perceptie die mensen hebben van jouw bedrijf. Het omvat alles wat jouw bedrijf uniek maakt, zoals de visuele elementen, de producten of diensten die je aanbiedt, de ervaring die mensen hebben met jouw bedrijf en de waarden die je uitdraagt. Het is belangrijk om te onthouden dat branding niet alleen gaat om het creëren van een mooi logo en aantrekkelijke visuals, maar ook om het opbouwen van een sterk merkimago dat mensen vertrouwen en waar ze zich mee kunnen identificeren. Wanneer je dit goed doet, kan dit leiden tot grotere klantenbinding en loyaliteit, hogere merkwaarde en uiteindelijk een hogere omzet. Branding is daarom een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.

De 5 onderdelen van branding

Branding is natuurlijk een breed begrip. Zoals al gezegd, je bent er niet met het ontwikkelen van een mooi logo en een leuke website. Als je écht goed aan de slag wilt met de branding van je bedrijf of merk, ga dan met de volgende onderdelen aan de slag:

  1. Merkidentiteit: de merkidentiteit omvat de visuele en verbale elementen van je merk, zoals het logo, de kleuren, de lettertypen, de merkboodschap en de merkwaarden. Het doel van de merkidentiteit is om de kernwaarden van het merk of het bedrijf te communiceren en de herkenbaarheid te vergroten.
  2. Merkpositionering: merkpositionering gaat over hoe het merk wordt gepositioneerd in de markt ten opzichte van de concurrentie. Het doel is om het merk te differentiëren van de concurrentie en om de unieke waardepropositie van je merk of bedrijf te communiceren aan je doelgroep.
  3. Merkpersoonlijkheid: de merkpersoonlijkheid beschrijft de menselijke eigenschappen die aan het merk worden toegeschreven. Deze eigenschappen kunnen worden gebruikt om de emotionele band tussen het merk of je bedrijf en je klanten te versterken.
  4. Merkloyaliteit: merkloyaliteit is de mate waarin consumenten of klanten zich identificeren met en trouw zijn aan het merk. Het doel van branding is om een sterke band te creëren, zodat zij loyaal blijven aan je merk of bedrijf en deze zelfs aanbevelen aan anderen.
  5. Merkbeleving: de merkbeleving omvat alle interacties die consumenten of klanten hebben met het merk, inclusief de producten, de marketingcommunicatie, de klantenservice en de verpakking. Het doel van de merkbeleving is om een positieve indruk achter te laten en je klanten te motiveren om je merk of de diensten van je bedrijf te blijven gebruiken.

Al deze onderdelen van branding werken samen om een sterk en herkenbaar merk te creëren waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Want daar draait het allemaal om: voorkeur creëren voor jouw merk ten opzichte van de concurrentie. Aan de hand van een merkstrategie bepaal je wat jouw merk uniek en anders maakt dan je concurrenten. Wat is je identiteit, jouw ‘why’ en de beste positionering binnen je doelgroep?

Het belang van branding

In het digitale tijdperk waarin we leven, worden consumenten dagelijks overspoeld met marketingboodschappen van honderden bedrijven. We leven in een wereld vol met ontelbare prikkels. De uitdaging om op te vallen binnen je doelgroep wordt hiermee steeds groter. Je valt alleen op met een overtuigend verhaal, dat relevant is en direct de aandacht trekt van de ontvanger. Een sterk merkverhaal, de juiste positionering en een goede branding zijn cruciaal om dit te bereiken.

Maar hoe bereik je dit vraag je je af? Het creëren van de perfecte positionering speelt hierbij een essentiële rol. Positioneren is namelijk veel meer dan een marketingmiddel. Het is een van de meest strategische middelen die een organisatie kan inzetten. Het is zaak dat positionering daarom ook benaderd moet worden als een strategie en niet als een middel. Strategie omvat volgens Michael Porter, bekend strateeg en hoogleraar aan de Harvard Business School, een selectie van activiteiten waarin een organisatie zal uitblinken en zich dus zal onderscheiden in de markt. Hij omschreef strategisch positioneren daarbij als ‘het realiseren van een duurzaam concurrentievoordeel door het behouden van datgene wat kenmerkend is voor een organisatie’.

De ideale positionering

Om tot de ideale positionering te komen is het van belang om drie onderdelen voor je bedrijf of merk scherp te stellen:

  1. Positie: wat is de gewenste positie van je bedrijf of merk?
  2. Probleem: wat is het aanwezige probleem?
  3. Propositie: wat is je propositie die het probleem oplost en daarmee de gewenste positie realiseert?
De ideale positionering

De gewenste positie

Dit is de positie die je het meeste voordeel oplevert. De vraag die je je hierbij moet stellen luidt: welke positie willen wij als bedrijf of merk innemen en welke positie moeten we innemen in het brein van de doelgroep om dit te bereiken? Het voldoende motiveren van de doelgroep voor het bereiken van het doel is hierbij essentieel. Het doel en de hieruit voortvloeiende propositie moet een grotere toegevoegde waarde hebben voor je doelgroep dan in de huidige situatie het geval is. Hierdoor ontstaat er voorkeur, dat is wat je wilt bereiken.

Het aanwezige probleem

Dit is het probleem dat de gewenste positie in de weg staat. Waar je hierbij over na moet denken en op papier moet zetten is: waarom nemen wij de gewenste positie nog niet in? Met andere woorden, waarom biedt je huidige propositie vanuit je doelgroep bekeken onvoldoende toegevoegde waarde om het verschil te maken? Door het aanwezige probleem goed in kaart te brengen, verzamel je de noodzakelijke informatie om later de juiste richting te geven aan je nieuwe propositie.

De overtuigende propositie

Dit is de oplossing voor het aanwezige probleem. Om dit scherp weg te zetten ga je aan de slag met de vraag: welke belofte moeten we communiceren, en op welke wijze, om de gewenste positie in te nemen? Ga in deze laatste stap opzoek naar een eenduidige en eenvoudig te begrijpen kernboodschap. Zodra je dit hebt vertaal je deze door naar een onderscheidend communicatieconcept met bijbehorende middelenmix waarmee je je doelgroep overtuigt om voor jouw bedrijf of merk te kiezen in plaats van de concurrentie. Dát is voorkeur creëren.

Voorkeur creëren voor jouw bedrijf

In deze blog is je hopelijk één ding bijgebleven; alles draait om voorkeur. Uit onderzoek blijkt zelfs dat maar liefst 80% van de beslissers aan het einde van de customer journey kiest voor het merk waar ze al voorkeur voor hadden. Het creëren van voorkeur voor jouw merk of bedrijf is hiermee een van de belangrijkste succesfactoren. Start dus met het ontwikkelen van een merkstrategie en een goede branding voor je bedrijf of merk. Achterhaal wat jou uniek én anders maakt, vertaal dit naar krachtige content en copy waarmee je je concurrenten wegblaast en bereik hiermee je doelgroep via de voor jouw relevante marketingkanalen. Denk er alvast eens over na, wat maakt jouw bedrijf écht uniek?

BrinkMarketing Joey Founder

Wat is jouw uitdaging?

Wij helpen je verder

Waar kan Brink Marketing je mee helpen?

Uitdaging
Naam(Vereist)